Tenk deg at du fikk et barn, og at du skulle finne noe det skulle leke og aktivisere seg med. Og så oppdaget du at det ikke fantes noe som var egnet…

 

Jeg er fysioterapeut og har siden 1994 jobbet med barn og voksne med spesielle tilretteleggingsbehov med diagnoser som utviklingshemming, synshemming, multihandikap, døvblindhet og autisme. Allerede i 1995 ble jeg kjent med den danske psykologen Lilli Nielsen som formidlet viktigheten av gode læringsmiljø for disse menneskene, noe jeg sammen med andre rundt barn og voksne med spesielle tilretteleggingsbehov har satt fokus på siden den gang. Det er derfor ganske overraskende for meg at jeg mer enn 20 år etter fortsatt ser at mange av disse som lærer langsomt sitter uten leketøy og aktivitetshjelpemidler som kan fremme læring og utvikling for dem.

 

En gruppe jeg vil nevne spesielt er de som utforsker ting med munnen, og som gjerne også kaster de fra seg når de har holdt de en kort eller lang stund i hendene. Dette er noe de aller fleste barn gjør fra de er ca. 3 måneder gamle og inntil 2 års alder. Når en lærer sent kan dette vedvare til en er blitt 5, 25 eller 65 år gammel. Så hva kjennetegner de tingene de aktiviserer seg med når jeg er rundt i barnehager, på skoler, i boliger og på ulike dagsenter når de er blitt mye eldre enn 2 år? De sitter med babyrangler og hundeleker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velbrukt rangle med tyggemerker fra et dagtilbud for voksne

 

 

Omsorgspersonene må tenke på sikkerhet, og dette er det tryggeste de har funnet. Det som imidlertid er mest bekymringsfullt er de som ikke tilbys noe i det hele tatt og som etter min oppfatning blir understimulert. En er redd for at de skal tygge og svelge noe som kan sette seg fast i halsen, og derfor ryddes alle overflater og en prøver å unngå at de skal få tak i noe å utforske. Da kan du gjerne tenke deg hva som skjer i forhold til det å kunne lære nytt og å utvikle seg? Personen har lyst til å ta på ting og putte de i munnen, men det finnes….. ingenting. Hva kan du gjøre for å tilrettelegge for læring når det ikke finnes noe?

 

Vi har utviklet en prototype som en begynnelse på å løse denne utfordringen, og ville satt stor pris på om du ville gi økonomisk støtte så vi kan få hjelpemiddelet i produksjon.

 

Anne Grete

BEHOV FOR NYTT PRODUKT

Støtt utvikling av nytt aktivitetshjelpemiddel  Megia Design sin donasjonskonto 3633.43.41997

Støtt oss!

 

Megia AS    Totlandsvegen 310    5226 Nesttun    Tlf. 909 94 978    Org.nr. 992524103